Общи критерии за оценяване на МО "Обществени науки и гражданско образование"
ИСТОРИЯ и ЦИВИЛИЗАЦИЯ
1-во равнище – СРЕДЕН (3) Кога? Къде? Какво? |
||
Разпознаване - възприемане |
||
ЗНАНИЯ |
УМЕНИЯ |
ЦЕННОСТИ |
Ø Възпроизвежда понятия, факти и събития, имена на личности и тяхната дейност; Ø Владее основните исторически понятия по дадената тема; Ø Владее основните исторически понятия по разглежданата тема; Ø Владее хронологията и има пространствена ориентация |
Ø Задоволителна работа с атлас, карта и други източници на информация; Ø Разпознава основните исторически личности |
Ø Дисциплинираност и последователност в работата си и системно водене на тетрадката по предмета; Ø Работа в сътрудничество с учителя и съучениците си |
2-ро равнище – ДОБЪР (4), МН. ДОБЪР (5) Защо? Как? |
||
Разбиране - отговаряне |
||
ЗНАНИЯ |
УМЕНИЯ |
ЦЕННОСТИ |
Ø Вниква в същността на даден проблем (процес или явление); Ø Характеризира най-значимите промени през периода; Ø Изяснява същността на понятията |
Ø Свързва историческите личности със събитията; Ø Изработва таблици, схеми, карти, диаграми; Ø Разграничава ясно причини, повод, резултати и последици |
Ø Умения за работа в екип, критичност, взискателност, толерантност; Ø Уважава културно – историческото наследство; Ø Родознание, краезнание, патриотизъм, съпричастност към общоевропейските и общочовешки ценности |
3-то равнище – ОТЛИЧЕН (6) Кога? Къде? Какво? Защо? Как? Значение на процеса/ явлението? |
||
Прилагане – анализиране - оценка |
||
ЗНАНИЯ |
УМЕНИЯ |
ЦЕННОСТИ |
Ø Борави свободно с понятията, разкрива тяхната промяна във времето, ако има такова; умее да посочва конкретни примери; Ø Маркира всички по- важни събития, дати и личности, съобразно съответната историческа епоха |
Ø Обобщава и сравнява при анализ различни по вид исторически извори и източници; Ø Изяснява в устна и писмена форма свободно сходни исторически процеси и явления; Ø Изразява собствено мнение и позиция и дава оценка за ролята и значението на дадена историческа личност |
Ø Критично отношение към различните източници на информация; Ø Открива проблеми и търси самостоятелно решение; Ø Изказва собствено мнение и проявява готовност да участва в обществения живот; Ø Лично ученическо творчество; Ø Съдейства за опазване на културно – историческото наследство |
ФИЛОСОФСКИ ЦИКЪЛ
(Психология и логика, Етика и право, Философия, Свят и личност, Философия "Световни религии")
1-во равнище – СРЕДЕН (3)
|
||
ЗНАНИЯ |
УМЕНИЯ |
ЦЕННОСТИ |
Ø Възпроизвежда основни понятия и факти от философския цикъл Ø Познава основните идеи в него; Ø Владее хронологията и има пространствена ориентация в развитието на науките от философския цикъл |
Ø Задоволителна работа с основни философски текстове; Ø Разпознава основните авторитети във философията (учени) |
Ø Дисциплинираност и последователност в работата си и системно водене на тетрадката по предмета; Ø Работа в сътрудничество с учителя и съучениците си |
2-ро равнище – ДОБЪР (4), МН. ДОБЪР (5)
|
||
ЗНАНИЯ |
УМЕНИЯ |
ЦЕННОСТИ |
Ø Разбира същността на човешкото съществуване; Ø Демонстрира познание на различни методи на философското изследване; Ø Ориентира се в отношенията между индивидуално, общностно и универсално |
Ø Умее да разкрива, формулира и анализира философски идеи; Ø Проследява основни философски проблеми в историческото им развитие; Ø Умее да създава адекватен образ за себе си, да разбира и уважава различията между хората |
Ø Работа в екип, критичност, взискателност, толерантност; Ø Уважение на чуждото мнение и защита на своето; Ø Съпричастност към общоевропейските и общочовешки ценности; Ø Зачитане авторитета на основните социални общности (семейството, приятелите, колегите) с цел личностно и професионално изграждане и развитие |
3-то равнище – ОТЛИЧЕН (6)
|
||
ЗНАНИЯ |
УМЕНИЯ |
ЦЕННОСТИ |
Ø Познава разликите между рационално и интуитивно мислене; Ø Разпознава типовете аргументация в умозаключения, философски текст или други сфери; Ø Осъзнава глобалните проблеми на съвременния свят и предлага идеи за тяхното решаване; Ø Анализира характеристиките на правовата държава и механизмите на властта |
Ø Обобщава и сравнява при анализ различни по вид философски текстове; Ø Пише свободно философско есе по поставен проблем; Ø Изразява собствено мнение и позиция и дава оценка за ролята и значението на гражданското общество; Ø Изказва аргументирани оценки по граждански и политически аспекти на социалния живот на съвременното общество, към което принадлежи |
Ø Легитимността на властта, законите, държавата и ролята им за социалното общуване; Ø Идеята за демокрация, правовата държава и ролята на медиите в обществения живот; Ø Върховенство на човешките и граждански права; Ø Опазване на традициите и морално – етичните правила и норми на обществото; Ø Равнопоставеност между права и задължения при коректното им спазване |