Общи критерии за оценяване на МО "Обществени науки и гражданско образование"

ИСТОРИЯ и ЦИВИЛИЗАЦИЯ

1-во равнище – СРЕДЕН (3)

Кога? Къде? Какво?

Разпознаване - възприемане

ЗНАНИЯ

УМЕНИЯ

ЦЕННОСТИ

Ø  Възпроизвежда понятия, факти и събития, имена на личности и тяхната дейност;

Ø  Владее основните исторически понятия по дадената тема;

Ø  Владее основните исторически понятия по разглежданата тема;

Ø  Владее хронологията и има пространствена ориентация

Ø  Задоволителна работа с атлас, карта и други източници на информация;

Ø  Разпознава основните исторически личности

Ø  Дисциплинираност и последователност в работата си и системно водене на тетрадката по предмета;

Ø  Работа в сътрудничество с учителя и съучениците си

 

2-ро равнище – ДОБЪР (4), МН. ДОБЪР (5)

Защо? Как?

Разбиране - отговаряне

ЗНАНИЯ

УМЕНИЯ

ЦЕННОСТИ

Ø  Вниква в същността на даден проблем (процес или явление);

Ø  Характеризира най-значимите промени през периода;

Ø  Изяснява същността на понятията

Ø  Свързва историческите личности със събитията;

Ø  Изработва таблици, схеми, карти, диаграми;

Ø  Разграничава ясно причини, повод, резултати и последици

Ø  Умения за работа в екип, критичност, взискателност, толерантност;

Ø  Уважава културно – историческото наследство;

Ø  Родознание, краезнание, патриотизъм, съпричастност към общоевропейските и общочовешки ценности

 

3-то равнище –  ОТЛИЧЕН (6)

Кога? Къде? Какво? Защо? Как? Значение на процеса/ явлението?

Прилагане – анализиране - оценка

ЗНАНИЯ

УМЕНИЯ

ЦЕННОСТИ

Ø  Борави свободно с понятията, разкрива тяхната промяна във времето, ако има такова; умее да посочва конкретни примери;

Ø  Маркира всички по- важни събития, дати и личности, съобразно съответната историческа епоха

Ø  Обобщава и сравнява при анализ различни по вид исторически извори и източници;

Ø  Изяснява в устна и писмена форма свободно сходни исторически процеси и явления;

Ø  Изразява собствено мнение и позиция и дава оценка за ролята и значението на дадена историческа личност

Ø  Критично отношение към различните източници на информация;

Ø  Открива проблеми и търси самостоятелно решение;

Ø  Изказва собствено мнение и проявява готовност да участва в обществения живот;

Ø  Лично ученическо творчество;

Ø  Съдейства за опазване на културно – историческото наследство


ФИЛОСОФСКИ ЦИКЪЛ 

(Психология и логика, Етика и право, Философия, Свят и личност, Философия "Световни религии")

1-во равнище – СРЕДЕН (3)

 

ЗНАНИЯ

УМЕНИЯ

ЦЕННОСТИ

Ø  Възпроизвежда основни понятия и факти от философския цикъл

Ø  Познава основните идеи в него;

Ø  Владее хронологията и има пространствена ориентация в развитието на науките от философския цикъл

Ø  Задоволителна работа с основни философски текстове;

Ø  Разпознава основните авторитети във философията (учени)

Ø  Дисциплинираност и последователност в работата си и системно водене на тетрадката по предмета;

Ø  Работа в сътрудничество с учителя и съучениците си

 

2-ро равнище – ДОБЪР (4), МН. ДОБЪР (5)

 

ЗНАНИЯ

УМЕНИЯ

ЦЕННОСТИ

Ø  Разбира същността на човешкото съществуване;

Ø  Демонстрира познание на различни методи на философското изследване;

Ø  Ориентира се в отношенията между индивидуално, общностно и универсално

Ø  Умее да разкрива, формулира и анализира философски идеи;

Ø  Проследява основни философски проблеми в историческото им развитие;

Ø  Умее да създава адекватен образ за себе си, да разбира и уважава различията между хората

Ø  Работа в екип, критичност, взискателност, толерантност;

Ø  Уважение на чуждото мнение и защита на своето;

Ø  Съпричастност към общоевропейските и общочовешки ценности;

Ø  Зачитане авторитета на основните социални общности                   (семейството, приятелите, колегите)  с цел личностно и професионално изграждане и развитие

 

3-то равнище –  ОТЛИЧЕН (6)

 

ЗНАНИЯ

УМЕНИЯ

ЦЕННОСТИ

Ø  Познава разликите между рационално и интуитивно мислене;

Ø  Разпознава типовете аргументация в умозаключения, философски текст или други сфери;

Ø  Осъзнава глобалните проблеми на съвременния свят и предлага идеи за тяхното решаване;

Ø  Анализира характеристиките на правовата държава и механизмите на властта

Ø  Обобщава и сравнява при анализ различни по вид философски текстове;

Ø  Пише свободно философско есе по поставен проблем;

Ø  Изразява собствено мнение и позиция и дава оценка за ролята и значението на гражданското общество;

Ø  Изказва аргументирани оценки по граждански и политически аспекти на социалния живот на съвременното общество, към което принадлежи

Ø  Легитимността на властта, законите, държавата и ролята им за социалното общуване;

Ø  Идеята за демокрация, правовата държава и ролята на медиите в обществения живот;

Ø  Върховенство на човешките и граждански права;

Ø  Опазване на традициите и морално – етичните правила и норми на обществото;

Ø  Равнопоставеност между права и задължения при коректното им спазване